किन खुल्दैन तातोपानी नाका ?



आचार्य चिनियाँ अन्तर्राष्ट्रिय रेडियो (सीआरआई) नेपाली सेवा, बेइजिङमा विदेशी विशेषज्ञका रूपमा कार्यरत छन्


किन खुल्दैन तातोपानी नाका ?

तातोपानी नाका नखुल्दा जति नेपाललाई नोक्सानी , उति नै चीनलाई पनि

पुस १३, २०७३चेतनाथ आचार्य

चिनियाँ कम्युनिष्ट पार्टी पोलिटब्युरो सदस्य, केन्द्रीय सचिवालय सचिव तथा प्रचार विभाग प्रमुख लिउ छिपावोले नेपाल भ्रमणको समयमा तातोपानी नाका खोल्ने तत्परता व्यक्त गरे  उनीभन्दा माथिल्लो तहबाट तत्कालीन प्रधानमन्त्री केपी शर्मा ओलीको चीन भ्रमणताका पनि तातोपानी नाका खोल्ने कुरा चिनियाँ पक्षबाट आएको थियो 


भूकम्पपछि २० महिनादेखि बन्द रहेको यो नाका नेपाल चीन बीचको व्यापारिक नाकामात्र नभई दुई देश बीचको मित्रताको इतिहास पनि हो  तातोपानी नाका ५० वर्षदेखि नेपाल चीनलाई जोड्ने एकमात्र मुख्य विन्दु हो  अरनिको राजमार्ग चिनियाँ सहयोगमा निर्माण भई २०२३ सालदेखि सञ्चालनमा आएको हो  यो राजमार्ग बनाउँदा भारत रूसजस्ता विशाल दुइटा छिमेकी मुलुकसँग चीन पौँठेजोरी खेलिरहेको थियो  त्यतिबेला रूसले चीनमाथि नाकाबन्दी लगाएको थियो भने भारतसँग युद्ध भइरहेको थियो  त्यस्तो अवस्थामा अरनिको राजमार्ग तातोपानी नाकाले चीनलाई अन्तर्राष्ट्रिय समाजमा प्रवेश गराउने झ्यालको काम गरेको थियो  अरनिको राजमार्ग तातोपानी नाकाकै कारण चीनले तिब्बत स्वायत्त प्रदेशको ल्हासादेखि खासासम्मको ८०६ किलोमिटर लामो राजमार्गको नाम चीननेपाल मैत्री राजमार्ग राखेको   तातोपानी खासा चीनकै शब्दमा चीनलाई दक्षिण एसिया प्रवेश गराउने एउटा मुख्य द्वार पनि हो  पछिल्लो समय चीनले नेपाललाई दक्षिण एसिया प्रवेश गराउने द्वारको रूपमा घोषणा नै गरेको   तसर्थ यो नाका चीनको तिब्बती जनताको समृद्धि तिब्बत स्वायत्त प्रदेशको वैदेशिक मुद्रा आर्जन गर्ने मुख्य स्रोतका रूपमा रहेको  



सन् १९५९ भन्दा अघि तिब्बतको वैदेशिक व्यापार यातोङ नाकाबाट हुने गथ्र्याे  यातोङ नाका भारतको सिक्किम भुटानसँग जोडिन्छ  १९५९ पछि यो नाका पूर्णरूपमा बन्द भयो  १९६७ मा अरनिको राजमार्ग सञ्चालनमा आएपछि तातोपानी नाकाले यातोङको स्थान लियो  २०७२ वैशाख १२ गते भूकम्प जानु अघिसम्म तातोपानी नाकाबाट तिब्बतको ७० प्रतिशतभन्दा बढी विदेशी व्यापार भइरहेको थियो 

नेपाल चीन बीचको मित्रताको गहन अर्थ संकेत बोकेको यस्तो गरिमामय नाका २० महिनादेखि बन्द   कमजोर जटिल भौगोलिक संरचना भएको खासामा भूकम्पले धाँजा फाटेको माथिल्लो भागको चट्टान खसेर कुनै बेला खासा क्षेत्र ध्वस्त हुने सम्भावना देखाउँदै चीनले नाका खोल्न आनाकानी गरिरहेको   विश्वका भूगर्भविद, भौतिकशास्त्री, भूगोलविद अर्थशास्त्रीले असम्भव भनेको ठाउँमा रेल कुदाएर चीनले देखाएको   त्यस्तो रेलमार्गले सयौँ स्थानमा सुरुङ मार्ग आकासे मार्ग पार गरेको   चीनका लागि खासाको भूगोल नै चुनौती बनेको हो भन्ने कुरामा पुरा विश्वास गर्ने ठाउँ छैन  तातोपानी नाकामा चीनको चासो त्यहाँको भौगर्भिक जटिलतासँग मात्र होइन, तिब्बतको सुरक्षासँग गाँसिएको   चीनले तातोपानी नाका खोल्न आनाकानी गर्नुको पछाडि केही सुरक्षाका विषय छन्  चीनको स्वायत्त प्रदेश तिब्बतको शान्ति, स्थिरता, विकास, सद्भावमा असर पार्ने चिनियाँ चासो निकै संवेदनशील छन्  चिनियाँ चासोलाई सम्बोधन गर्न नेपालले गम्भीर भएर चीनसँग कूटनीतिक पहल गर्नुपर्छ  विगतमा गरेका केही गल्तीलाई सच्याएर चीनसँग प्रतिबद्धता व्यक्त गर्दै त्यस्ता प्रतिबद्धतालाई इमानदारीपूर्वक व्यवहारमा उतार्न आवश्यक  

चीनको स्वायत्त प्रदेश तिब्बतको सुरक्षाको संवेदनशीलतामा विगतमा नेपालले गरेका केही गल्तीले गर्दा चीनलाई विश्वासमा लिन कठिन भइरहेको   यस सन्दर्भमा नेपालले गरेका केही त्रुटिको चर्चा गर्नु यहाँ उपयुक्त हुन्छ  गिरिजाप्रसाद कोइराला प्रधानमन्त्री रहेका बेला उनका निजी सचिव वीरेन्द्र दाहालले तत्कालीन भारतीय रक्षामन्त्री जर्ज फर्नान्डिजलाई मोटरसाइकलमा राखेर अनधिकृत रूपमा तातोपानी नाकाबाट चीनको भूभागमा छिराए  १९५६ मा नेपाल चीनबीच भएको सम्झौतामा सीमा क्षेत्रका जिल्लामा बसोबास गर्ने नागरिकलाई एकअर्काको भूगोलको निश्चित दूरीसम्म आउजाउ गर्ने सुविधा उल्लेख   यो सुविधाको दुरुपयोग गर्दै चीनको स्वायत्त प्रदेश तिब्बतको शान्ति सुरक्षामा खलल पार्ने उद्देश्यले जासुसी कार्य गरियो  ५० वर्षअघि नेपालका तत्कालीन राजा महेन्द्रले चीनको सहयोगमा तातोपानी नाका खोल्ने अरनिको राजमार्ग निर्माण गर्न चीनसँग सम्झौता गर्दा भारतले नेपालमाथि हस्तक्षेप नै गरेको थियो  भारतको व्यापक विरोध दबाब हुँदा पनि अरनिको राजमार्ग सञ्चालनमा आएको थियो  त्यही राजमार्गबाट कूटनीतिक मर्यादाको धज्जी उडाउँदै अर्को मुलुकको मन्त्रीलाई प्रवेश गराउनु गम्भीर त्रुटि थियो 

२०५६ सालमा सत्रौँ कर्मापा लामालाई तिब्बतबाट नेपाल हुँदै भारतको धर्मशालामा पुर्‍याउने काम नेपालका तत्कालीन सत्ताधारीहरूले गरेको बाहिर आइसकेको   तिब्बतबाट भागेर मुस्ताङ पुगेका कर्मापालाई २०५६ पुस १६ गते मनाङबाट हेलिकप्टरमा नगरकोट पुर्‍याइयो  नगरकोटबाट जिपमा चढेर कर्मापा रक्सौल हुँदै भारत प्रवेश गरेको उनले अन्तर्वार्तामा बताएका छन्  त्यसबेला कृष्णप्रसाद भट्टराई प्रधानमन्त्री थिए  कर्मापालाई हेलिकप्टर उपलब्ध गराउने काम नेपाली कांग्रेस नेतृ सुजाता कोइरालाले गरेको सञ्चार माध्यममा आइसकेको   भूकम्पपछि खासा क्षेत्रमा उद्धारका लागि गएको चिनियाँ सशस्त्र प्रहरी टोलीले हरेक तिब्बतीको घरमा पृथकतावादी शंकास्पद सामग्रीहरू फेला पार्‍यो  ती सामग्रीमा नेपालपट्टिको तातोपानी क्षेत्रका मानिसको संलग्नता पनि प्रचुर रूपमा पाइयो  नेपालका नेताहरूले एकातिर एक चीनको नीति फलाक्ने अर्कोतिर चीन विरुद्धमा लागेका पृथकतावादीहरूलाई सहयोग पनि गर्दै नेपालको भूमि, राजनीतिक स्रोत साधन प्रयोग गर्न दिने गरेका छन्  यसैको एउटा उदाहरण केही महिनाअघि नेपाली कांग्रेसका सभापति तथा पूर्वप्रधानमन्त्री शेरबहादुर देउवा भारतको गोवामा सहभागी भएको एक विवादास्पद कार्यक्रमलाई लिन सकिन्छ 

नेपालका नेताहरूका यस्ता द्वैध चरित्रका कारण उनीहरूले भन्ने एक चीन नीतिमा चीन पूर्णत: विश्वस्त हुनसकेको छैन  भारत, अमेरिका, फ्रान्स, जर्मनी, बेलायत लगायत प्राय: सबै मुलुकले एक चीन नीतिलाई औपचारिक रूपमा स्वीकार गरेका छन्  कागजी रूपमा एक चीन नीतिलाई अङ्गिकार गरे पनि ती मुलुकले चीनको स्वायत्त प्रदेश तिब्बतका कथित शरणार्थी तथा पृथकतावादीहरूलाई सहयोग पुर्‍याइरहेका छन्  ती मुलुकको भूराजनीति नेपालको भूराजनीतिमा आकाशपातालको फरक   नेपाल भूपरिवेष्टित मुलुक हो  नेपालको उत्तरतिरको सम्पूर्ण सीमा चीनको स्वायत्त प्रदेश तिब्बतसँग जोडिएको   नेपाललाई चीनसँग नदीनाला, पहाड हिमालले जोडेको   स्वायत्त प्रदेश तिब्बतमा नेपालको मात्र कूटनीतिक नियोग   तिब्बतबाट हुने अन्तर्राष्ट्रिय उडान नेपालमा मात्र हुने गर्छ  तिब्बत स्वायत्त प्रदेशको ९० प्रतिशत अन्तर्राष्ट्रिय व्यापार नेपालसँग मात्र हुन्छ  चीनको पश्चिमी क्षेत्रको विकाससँग नेपालको विकास पनि जोडिएर आउँछ  नेपालीको आर्थिक उन्नति क्रयशक्तिको वृद्धिले तिब्बत स्वायत्त प्रदेशको व्यापार वृद्धि हुन्छ  नेपालमा हुने अस्थिरता अशान्तिले तिब्बतलाई पनि असर पार्छ  भविष्यमा नेपालको सीमासम्म पुग्ने चिनियाँ रेलको गन्तव्य नेपाल हुँदै दक्षिण एसियासँग जोडिने हो  मुखमा रामराम बगलीमा छुरा भनेझैँ नेपालले भारत पश्चिमा मुलुकले जस्तो एक चीन नीतिलाई आवरणमात्र बनाउन सक्दैन  नेपालको भूमिलाई विदेशीको क्रीडास्थल बन्नबाट जोगाउनुपर्छ  नेपाली माटोलाई कुनै पनि छिमेकी मित्रराष्ट्र विरुद्ध हुने दुरुपयोग रोक्नका लागि नेपाल सरकार इमानदार कटिबद्ध हुनैपर्छ  विगतमा भएका त्रुटिलाई सच्याएर चीनको विश्वास जित्नुपर्छ  चीनका राष्ट्रिय स्वार्थ सुरक्षा चासोलाई नेपालले ख्याल गर्नुपर्छ सोही अनुसार कूटनीतिक पहल गर्नुपर्छ 

नेपालले ठेस लाग्दामात्र चीनलाई सम्झने गरेको   जब भारतले नाकाबन्दी गर्छ, तब नेपाल चीनलाई गुहार्छ  अन्य समयमा चीनले दिएको सहयोगलाई नेपालले हप्तौँसम्म नाकामा नै रोकेर राखेका उदाहरण थुप्रै छन्  चीनले सहयोग लिन गरेको अनुरोधलाई आलटाल गर्दै समयमै सम्झौता गर्दैन  नेपालका नेताहरू कूटनीतिक मर्यादालाई बिर्सेर (सरकारमै रहेको समयमा पनि) छिमेकी मित्रराष्ट्र चीनविरुद्ध बोल्न संकोच मान्दैनन्  नेताहरूको भेटघाट चीनका पृथकतावादीसँग संलग्न भएकाहरूसँग हुने गर्छ 

चीनले अगाडि सारेको बेल्ट एन्ड रोड इनिसिएटिभ कार्यक्रममा विभिन्न देशसँग आपसी सञ्जाल बढाउने कुरा उल्लेख   गतवर्ष तिब्बत स्वायत्त प्रदेश नेपालबीच पनि बहुआयामिक सञ्जाल कनेक्टिभिटी बढाउने घोषणा चीनले गरेको   नेपालसँगका विभिन्न नाकाको विकास पूर्वाधार निर्माण गरेर दुवै सीमा क्षेत्रका नागरिकको समृद्धि बढाउने कार्यक्रम चीनसँग   एकातिर आपसी सञ्जाल बढाउने घोषणा गर्नु अर्कोतिर नाका नखोल्नु रहस्यको विषय बनेको  

केरुङ नाका सञ्चालनमा आएको वर्ष पनि भएको छैन  केरुङ नाका सञ्चालनमा आउनु भनेको तातोपानी नाका बन्द गर्नु होइन  अरू नाका पनि खोल्ने प्रयास दुवैतिरबाट भइरहेको बेला ऐतिहासिक नाका बन्द गर्नु कुनै पनि दृष्टिकोणबाट उचित छैन  तातोपानी नाका नखुल्दा जति नेपाललाई नोक्सानी , उति नै चीनलाई पनि   तिब्बतको वैदेशिक व्यापारको आम्दानी खुम्चनु स्थलमार्गबाट नेपाल भ्रमणमा जाने चिनियाँ पर्यटकको संख्या स्वात्तै घट्नुलाई उदाहरणका रूपमा लिन सकिन्छ  तातोपानी नाका बन्द हुँदा उक्त नाकाबाट व्यापार गर्ने नेपाली बिल्लीबाठ भएका छन्  बाह्रबिसेदेखि तातोपानीसम्मका स्थानीयको रोजगारी गुमेको   तातोपानी नाकामा चल्ने सवारी साधन त्यतिकै थन्किएका छन्  हजारौँले रोजीरोटी गुमाउँदा उनीहरूमा आश्रित परिवारका लाखौँ व्यक्ति समस्यामा परेका छन्  यस्तो ऐतिहासिक नाका खोल्नका लागि नेपालले चीनसँग गम्भीर रूपमा वार्ता गर्ने चीनका सुरक्षा चासोलाई सम्बोधन गर्नुपर्छ  चीनले पनि दुई देश बीचको मित्रताको प्रतीक बनेको तातोपानी नाकालाई सुचारु गर्न आनाकानी गर्नु उचित छैन 
आचार्य चिनियाँ अन्तर्राष्ट्रिय रेडियो (सीआरआई) नेपाली सेवा, बेइजिङमा विदेशी विशेषज्ञका रूपमा कार्यरत छन् 

प्रकाशित : पुस १३, २०७३ ०९:०४

Comments

Popular posts from this blog

एक पटक को नेपाली संधै को नेपाली!

Kevin Rudd: How we staved off recession and the GFC